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Week ending December 16, 2006

ENPA - Publishers pleased with parliament move to clearly exclude press from audiovisual Directive – December 14, 2006

from Hannah McCausland/ENPA

ENPA reacted today (Thursday 14.12.2006) to the vote on the report by MEP Ruth Hieronymi in the European Parliament on 13.12.2006 on the revision of the Television without Frontiers Directive. In its updated form, this Directive now known as the “Audiovisual Media Services Directive”- had initially caused great concern for publishers because of the threat to control of press content by national regulatory authorities if the Directive was to be extended to all non-linear audiovisual services. “The risk that national authorities would have a direct say over the content of newspaper’s websites is entirely against the principles of the free press”, commented ENPA Director Mr Valtteri Niiranen today. However yesterday’s vote shows that the exclusion for the press is clearly supported by MEPs because the exclusion has been inserted by MEPs into the actual articles of the draft Directive, rather than a reference in the Directive’s recital 15 as in the Commission’s proposal. ENPA is pleased to see that the Parliament has made a clear commitment to protecting the freedom of the press, by making a specific exclusion for newspapers in their electronic versions. However, there is still work to do in the Council where Member States will be working on a Common Position under the German Presidency as from January. ENPA considers that it will be vital to protect press freedom by including an identical exclusion for the press in the Council text. Advertising rules were also a controversial part of the parliamentary vote yesterday. ENPA position on advertising is that there should be a clear separation between advertising and editorial. ENPA cannot give its full support to techniques that do not respect this principle of separation. ENPA therefore calls on policymakers to make absolutely sure in the Council’s Common Position and in any subsequent decisions that the principle of separation between advertising and editorial is respected; moreover, any weakening of this principle will threaten the credibility of the media.

Erklärung des WDR-Rundfunkrats zur Vorentscheidung über die EU-Mediendienste-Richtlinie – December 14, 2006

from Sabine Moldrings/WDR sabine.moldrings@wdr.de

Zu der gestern vom Europäischen Parlament in erster Lesung beschlossenen EU-Richtlinie für audiovisuelle Mediendienste (Fernsehrichtlinie) erklärt der Rundfunkrat des WDR:

„Der WDR-Rundfunkrat begrüßt die in Erster Lesung vom Europäischen Parlament beschlossene Fassung einer Richtlinie für audiovisuelle Mediendienste, die auch die Richtung für einen zukunftssicheren öffentlich-rechtlichen Rundfunk in Deutschland vorgibt. Nicht der Verbreitungsweg eines Mediendienstes zählt, sondern das inhaltliche, redaktionelle zu verantwortende Angebot. Dass es sich bei audiovisuellen Mediendiensten nicht nur um eine Dienstleistung von wirtschaftlichem Interesse, sondern vor allem um ein Kulturgut handelt, hat das Europäische Parlament dankenswerterweise ausdrücklich hervorgehoben. Deshalb hat das Plenum in Straßburg auch allen Versuchen, nur ‚Jugendschutz light’ für Abrufdienste gelten zu lassen, eine deutliche Absage erteilt. Die Wahrung der Menschenrechte und demokratischer Grundwerte ist unteilbar. Dementsprechend hat dasEuropäische Parlament auch das Gegendarstellungsrecht auf alle Dienste vom herkömmlichen Fernsehen über Abrufdienste bis Handy-TV ausgedehnt. Sogar im Zusammenhang mit der insbesondere in Deutschland stark umstrittenen Produktplatzierung wurde gegenüber dem Kommissionsvorschlag eine Verbesserung erreicht, wenn auch zum Bedauern des WDR-Rundfunkrats ein gänzliches Verbot nicht zu erreichen war. Immerhin müssen alle Formate außer Filmen, Fernsehspielen und Serien frei von Produktplatzierungen bleiben. Ausnahmen sind an strenge Kennzeichnungsvorschriften gebunden. Ob diese Ausnahmen überhaupt zugelassen werden sollen, entscheiden künftig jedoch die Mitgliedsländer.

Der WDR-Rundfunkrat erwartet daher, dass Produktplatzierung in Deutschland per Staatsvertrag ausgeschlossen wird. Die ARD hat bereits jetzt erfreulicherweise erklärt, auf Produktplatzierungen in jedem Fall verzichten zu wollen.

Der WDR-Rundfunkrat erwartet im Rahmen der deutschen EUPräsidentschaft die Erarbeitung eines gemeinsamen Standpunktes, der auf keinen Fall hinter die Beschlüsse des Europäischen Parlaments zurückfallen darf.“

NYC - THOMPSON URGES YAHOO AND GOOGLE TO COMMIT TO PROTECTING FREEDOM OF SPEECH – December 14, 2006

from Jeff Simmon/Office of the Comptroller of New York City

Comptroller William C. Thompson, Jr., on behalf of the New York City Pension Funds, is calling on Yahoo and Google to establish a set of standards to enforce policies to protect freedom of access to the Internet across the globe.

“Technology companies in the United States have failed to develop adequate standards by which they can conduct business with authoritarian governments while protecting human rights, including freedom of speech and freedom of expression,” Thompson said.

The New York City Employees’ Retirement System, New York City Police Department Pension Fund, New York City Fire Department Pension Fund, Teachers’ Retirement System of New York and New York City Board of Education Retirement System filed shareholder resolutions with the three companies over the last week.

As of the last quarter, the Funds had 687,244 shares (valued at $276,203,364) in Google, which is based in Mountain View, CA, and 4,372,277 shares in Yahoo (valued at $110,531,277), which is based in Sunnyvale, CA.

Thompson and the Funds are urging the two companies to adhere to a set of standards:

•   Data that can  identify individual users should not be hosted in Internet restricting  countries, where political speech can be treated as a crime by the legal  system;

•   The company will not  engage in pro-active censorship;

•   The company will use  all legal means to resist demands for censorship.  The company will only  comply with such demands if required to do so through legally binding  procedures;

•   Users will be  clearly informed when the company has acceded to legally binding  government requests to filter or otherwise censor content that the user is  trying to access;

•   Users should be  informed about the company’s data retention practices, and the ways  in which their data is shared with third parties; and,

•   The company will  document all cases where legally-binding censorship requests have been  complied with, and that information will be publicly available.

“Freedom of speech and freedom of the press are fundamental human rights, and free use of the Internet is protected in Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, which guarantees freedom to ‘receive and impart information and ideas through any media regardless of frontiers’,” the resolutions read.

“Political censorship of the Internet degrades the quality of that service and ultimately threatens the integrity and viability of the industry itself, both in the United  States and abroad.”

The resolutions identify a series of foreign governments -  Belarus, Burma, China, Cuba, Egypt, Iran, North Korea, Saudi Arabia, Syria, Tunisia, Turkmenistan, Uzbekistan and Vietnam – that block restrict and monitor information.

“Technology companies in the United States… that operate in countries controlled by authoritarian governments have an obligation to comply with the principles of the United Nations Declaration of Human Rights,” the resolutions read.

MatriXX-Receiver mit Ethernet-Anschluss (Receiver With Ethernet Connections) – December 14, 2006

from Marcel Hofbauer/MatriXX

Die Digitalisierung der Fernseh- und Radiowelt schreitet immer schneller voran. Mitunter verschwimmen die Grenzen einzelner Bereiche wie die Multimedia-Anbindung an das Internet beweist. Auch Matrixx Systems, der Importeur und Fachgroßhandel für Satellitenempfangstechnik, Multimedia und Elektronik, verschließt sich diesem Trend nicht und bringt unter seiner Hausmarke VisionNet eine digitale Set-Top-Box mit Ethernet-Anschluss.

„Wir sind besonders stolz auf unser Modell VN-8000 CIS. Dessen Ethernet-RJ45-Schnittstelle tauscht Daten, zum Beispiel zur Software-Aktualisierung, schneller aus als USB- oder RS-232-Schnittstellen“, sagte Marcel Hofbauer, Gründer und Geschäftsführer von MatriXX Systems in Liederbach am Taunus. Der Ethernet-Anschluss hält jedoch für Nutzer noch ein besonderes Feature parat: Bei Anbindung an das Internet können hierüber beispielsweise aktuelle Informationen zur Wetterlage abgerufen werden. „Der Nutzer gibt in der Navigation einfach seinen Regionalcode ein und erhält real-time eine Wettervorhersage für sein Gebiet. Wir sind damit ganz vorn dabei im Zukunftsbereich ‚IP-TV’, also der Multimedia-Anbindung an das Internet“, sagte Hofbauer.

Die neue VisionNet-Box wartet zudem mit 5.000 Programmspeicherplätzen für Fernseh- und Radiosender auf. Für jedes Familienmitglied ist es möglich, durch die Vorprogrammierung von bis zu acht Favoritenlisten seine eigenen individuellen Senderbelegungen zu erstellen.

Der VN-8000 CIS verfügt an seiner Vorderseite über zwei CI-Schnittstellen für den Einsatz von Modulen zur Entschlüsselung codierter TV-Programme sowie über einen Smart-Card-Reader. Außerdem finden sich hier acht Bedienknöpfe und ein vierstelliges Frontdisplay.

Aber auch die Rückseite kann sich sehen lassen: So findet der Nutzer hier neben dem Ethernet-Port alle weiteren wichtigen Anschlüsse wie beispielsweise ein S-Video-Anschluss und zwei Scart- sowie Cinch-Buchsen für die Tonwiedergabe. Für höchste Audioqualität steht allerdings auch ein digitaler Coax-Ausgang zur Verfügung. Ebenfalls an der Rückseite ist ein Netzschalter zu finden.

Auch die Nuzung einer Antennen-Drehanlage ist möglich und besonders einfach über die integrierte USALS-Funktion: Mittels Eingabe des genauen Längen- und Breitengrades des Standortes mit der Fernbedienung richtet sich die Schüssel dann automatisch aus.

Der VisionNet VN-8000 CIS ist im Fachhandel für nur 229 Euro (UVP) erhältlich.

Médiamétrie - New Worldwide Shows Giving TV a Boost – December 14, 2006

from Joanna Szybist/Médiamétrie

NEW FICTION RISES BY 5%

In only 2 months, 488 new shows have been launched in the major TV markets studied by NOTA.

Factual and Entertainment programs decreased by 6% and 13% respectively compared to the last year. In the same time, the number of new Fiction programs launched between September, 1st and October 31st rose by 5%.

ENTERTAINMENT - Positive values and play

Celebrities are often at the centre of reality TV, involving more light-hearted concepts, less voyeurism, and more positive values. In Totally Boyband (Channel 4), five ex-popstars from five hugely successful but now defunct pop bands have cast aside old rivalries to form a new band and attempt a spectacular comeback.

In Excuse My French (BBC 2) we follow three celebrities who move to France and are taught by three teachers from the Institut Français using the “immersiontechnique”: they are spoken to only in French and are only allowed to speak French at all times.

Obviously, the coaching wave is running out of steam… However, a specific kind of coaching show turned up this fall in the United Kingdom: zany coaching such asYour Money Or Your Wife (Channel 4) which features the real-life stories of people who have spent all their money and dragged their oblivious partner into a debt-ridden nightmare. On the game shows front, pushing the limits and trying out unexpected situations, whether they are comical or destabilizing, is one of the favourite devices of game shows. In the live game show Schlag den Raab (PRO 7), one contestant has the possibility to win 500.000 Euros by answering multiple choice questions, recognizing melodies, gambling to playing football and table tennis.

Nevertheless, contrary to programs promoting positive values and play, very few formats are surfing on a wave of politically incorrect reality TV, like Survivor Cook Island (CBS). In its thirteenth season, the contestants are divided into tribes by means of race (African-American, Asian-American, Caucasian and Hispanic).

FACTUAL - Panorama of social extremes

Most factual programs launched this fall tackle social topics. Rather than dealing with sensational subjects, the accent is on quality and originality in their format. They are deciphering both our society and our intimacy. Stephen Fry: The Secret Life Of The Manic Depressive (BBC 2) describes a disease from the patient’s point of view and his own investigations. Beauty is in the eye of the beholder, and this is more than true when it comes to nature. The world surrounding us can be perceived in millions different ways and new technologies help offer the most beautiful portrait of the Earth. Vu Du Ciel (FRANCE 2) aims at alerting people's attention to some of the damages (sometimes irremediable) that humans cause to the environment. The documentary is among the best five launches of the fall season in France.

Factuals also enable the reinvention of the cooking magazine . For instance, in Australia, Good Chef, Bad Chef (Network 7), combines cooking with health and a healthy dose of competition, as it pits a classically trained chef against a nutritionist preparing a dish using the same ingredients, with audience as judge, by leaving the viewers to choose sides.

FICTION - The dawning of the edge of heroes

The willingness of broadcasters worldwide to once again prominently schedule US dramas in prime time not only reflects the success of previous shows which pulled In the USA, the networks have had more than 20 new series and sitcoms this fall, more than half with complex, serial storylines. Heroes (NBC) is amongst those series. As a total eclipse casts its shadow across the globe, a genetics professor in India is led by the father's disappearance to uncover a secret theory: there are people with super powers living among us. Although littered with unknown actors Heroes (NBC) is among NBC’s best new shows of the fall season. However, it appears that some of the classic TV dramas can also prove rather efficient, such as Shark (CBS) or Brothers & Sisters (ABC).

As seen in shows launched on previous seasons, today’s antiheroes are hard-core, complex, intriguing, disgusting and yet acclaimed characters. There is no exception to the rule with Dexter Morgan, a true sociopath, a guy with no conscience or regrets, who stalks criminals that have slipped through the justice system with demented precision. Dexter (Sowtime) is based on the novel Darkly Dreaming Dexter by Jeff Lindsay.

Other pearls among the launches this fall are the mini-series. Among the best launched, we can quote Tripping Over in Australia (Network 10). This mini-series is about three friends in London and two friends in Sydney. The two groups meet for the first time at the stop-over in Bangkok, where a tragic event changes them forever. The series focuses on the major life changes that occur during the mid-twenties, and how choices made here can affect your life for many years to come.

Another mini-series pulled records in ratings in France: Marie-Besnard L’empoisonneuse (a.k.a. The Poisoner, TF1). In 1949, Marie Besnard was charged with the murder of twelve relatives of hers, including her husband. She always claimed her innocence, and was finally acquitted after a ten-year trial.

Goldmedia - IPTV im Jahresrückblick 2006 – December 14, 2006

from Dr. Katrin Penzel/Goldmedia

Fernsehen über das Internet-Protokoll startet in Europa durch. Vielfalt von Geschäftsmodellen auf Seiten der IPTV-Anbieter

Das Jahr 2006 setzte in Europa für die Entwicklung und Durchsetzung von IPTV – Fernsehen über das Internet-Protokoll – wichtige Impulse. Die meisten großen Telekommunikationsunternehmen sind inzwischen mit eigenen IPTV-Angeboten gestartet oder haben konkrete Schritte für 2007 angekündigt. Wie aktuelle Untersuchungen der Unternehmensberatungen Goldmedia und Screen Digest belegen, bleiben Frankreich, Italien und Spanien auch zukünftig Europas führende IPTV-Märkte. Aber auch Großbritannien und Deutschland finden mit neuen Angeboten den Anschluss an den europäischen IPTV-Trend. Während HanseNet mit Alice homeTV im Mai und die Deutsche Telekom mit T-Home im Oktober 2006 ihre IPTV-Angebote starteten, ist die British Telecom mit ihrem Service BT Vision seit Dezember 2006 neu auf dem Markt.

Immer mehr IPTV-Anbieter streiten um die Gunst der Konsumenten und Fernsehzuschauer. Deutlich mehr Wettbewerb entsteht so auf den Telekommunikations- und Fernsehmärkten. Das gilt insbesondere für die bestehenden Pay-TV-Anbieter, mit denen die neuen IPTV-Angebote in direkte Konkurrenz treten.

Rund 3,5 Millionen Haushalte werden 2010 allein in Frankreich IPTV nutzen

Mit immerhin fünf konkurrierenden Anbietern ist Frankreich derzeit der in Europa mit Abstand am weitesten entwickelte IPTV-Markt. Ende 2006 werden in Frankreich bereits über 900.000 Haushalte IPTV nutzen. Es folgen Spanien und Italien mit etwa 450.000 bzw. knapp 400.000 IPTV-Kunden. Auch 2010 bleibt nach Goldmedia/Screen Digest-Prognose das bisherige Ranking der stärksten IPTV-Nationen: mit rund 3,5 Millionen IPTV-Haushalten wird Frankreich vor Spanien mit 1,80 Millionen und Italien mit 1,75 Millionen liegen. Deutschland und Großbritannien holen in den nächsten Jahren auf: 2010 wird es in Deutschland rund 1,33

Millionen IPTV-Haushalte geben. Ähnlich verläuft die Entwicklung in Großbritannien: hier ist 2010 mit einer Anzahl von 1,34 Millionen IPTV-Haushalten zu rechnen. (siehe Abbildung)

Dass Frankreich und Italien in Sachen IPTV anderen Ländern überlegen sind, hat gute Gründe: So spielt das Kabel in beiden Märkten eine eher untergeordnete Rolle. In Italien sind die Kabelnetze nur geringfügig ausgebaut und in Frankreich überhaupt nur regional verfügbar. Damit sind die Wettbewerbsbedingungen für neue TV-Dienste über Breitbandinternet wesentlich günstiger als in anderen Ländern. Hinzu kommt, dass Frankreich und Italien ein vergleichsweise kleines Free-TV-Angebot haben, was die Chancen von Pay-TV auch über IPTV deutlich begünstigt.

Großbritannien ist Europas älteste IPTV-Nation

IPTV in Europa hat seine Wurzeln in Großbritannien. Hier entstanden mit KIT von Kingston Communications sowie Homechoice von Video Networks die beiden ersten IPTV-Angebote. Dass sich beide jedoch am Markt nicht durch¬setzen konnten und KIT im April 2006 sogar eingestellt wurde, ist vor allem mit dem hohen Digitalisierungsgrad des britischen TV-Marktes und dem starken Wettbewerb im Pay-TV-Markt zu begründen. Seit Dezember 2006 gibt es in Großbritannien nunmehr einen neuen großen IPTV-Anbieter: die British Telecom mit ihrem Service BT Vision.

IPTV Angebote in Europa mit stark differierenden Geschäftsmodellen

Die Geschäftsmodelle der einzelnen Anbieter unterscheiden sich deutlich. Wäh¬rend Fastweb in Italien, der französische Anbieter Free oder auch Telefónica in Spanien mit Komplettpaketen im Markt präsent sind, tritt die France Telecom vor allem als Pay-TV-Reseller auf und vermarktet über seine Plattform die Pakete der inzwischen fusionierten Pay-TV-Anbieter Canal+ und TPS.

In den Niederlanden und in Belgien wiederum agieren mit Versatel und Belgacom zwei Telekommunikationsanbieter auch als Programmanbieter. Beide haben die jeweils exklusiven Lizenzen der ersten nationalen Fußballligen erworben.

Der BT-Vison-Service verzichtet hingegen vollständig auf Abonnement-Gebühren und setzt auf Filme, Konzert- und Sportereignisse per Einzelabruf, die preislich unter dem der Konkurrenz angesiedelt sind. Die hierzu nötige Set-Top-Box, mit der zudem das frei empfangbare Digital-TV-Paket Freeview empfangen werden kann, wird allen neuen Breitbandkunden kostenfrei zur Verfügung gestellt. Mit dieser Strategie der Endgerätesubventionierung hatte schon Free in Frankreich Erfolg. In nur zwei Jahren konnte Free seine Kunden fast vollständig mit der für IPTV notwendigen Empfangshardware ausstatten und wurde mit derzeit über 300.000 Pay-TV-Kunden zum bislang erfolgreichsten Anbieter in Europa.

Autorenzitat

Mathias Birkel, Goldmedia-Analyst und Autor der Studie IPTV 2010 kommentiert die internationalen Entwicklungen: „Es zeigt sich, dass die Subventionierung der Set-Top-Boxen eine erfolgreiche, aus Anbietersicht natürlich auch kostenintensive, Strategie darstellt. Die Schwelle für den Einstieg in die IPTV-Welt kann damit deutlich herabgesenkt und schnell eine breite Basis für IPTV-Services geschaffen werden. Für den zukünftigen Erfolg von IPTV in Deutschland wären demzufolge nicht nur die Inhalte und deren Differenzierung von bereits vorhandenen Angeboten entscheidend, sondern eben auch die Möglichkeiten für den Konsumenten, schnell und ohne großen Kostenaufwand IPTV nutzen zu können.“

Ifra - Dar Al Yaum Press awarded the Ifra ISO Quality Certificate – December 14, 2006

from Wim Decaluwé/Ifra 

Dar Al Yaum Press, a printing plant and Ifra member in the Kingdom of Saudi Arabia, has become the first company in the Middle East and the second company globally – after Hoekstra Boom, a printing plant and Ifra member in the Netherlands – to receive the Ifra ISO Quality Certificate. The certificate is part of an overall project that aims to control and to improve the quality of the input materials, such as plates, paper and ink, as well as the output process. “The Ifra ISO Quality Certificate is part of the Al Yaum strategy and now gives us the opportunity to clearly show our customers that we are heading towards joining the ranks of the world’s best printers”, says Saad Al-Dossary, production director.

The certification covers the process output as well the mechanisms installed to maintain quality over a longer period of time. The prepress area is tested for output resolution, plate register and screen angles. The press area is tested for the color gamut, tonal value increase and register.

Statement des VPRT-Präsidenten Jürgen Doetz zur heutigen ersten Lesung im Europäischen Parlament zur EU-Fernsehrichtlinie – December 13, 2006

from Gese Klebe/VPRT

Mit seinem heutigen Votum hat das Europäische Parlament den Einstieg in die dringend notwendige Liberalisierung der Werbevorschriften aufgezeigt, auch wenn der von den privaten Veranstaltern erhoffte große Wurf zunächst nicht gelungen ist. Zwar sind in der Entscheidung des Parlaments viel versprechende Ansätze erkennbar, die sowohl das Festhalten am Herkunftslandsprinzip als auch die Werberegelungen betreffen. So begrüßt der Verband Privater Rundfunk und Telemedien e. V. (VPRT) die Liberalisierung der Einfügevorgaben auf 30 statt bisher 45 Minuten als ein wichtiges Signal für mehr Flexibilität. Als bedauerlich bewertete VPRT-Präsident Jürgen Doetz allerdings die Tatsache, dass sich keine Mehrheit für eine grundsätzliche Zulässigkeit von Einzelwerbespots gefunden hat und Hinweise auf Begleitmaterialien künftig auf die Werbezeit angerechnet werden sollen. Mit der vom Europaparlament verabschiedeten künftigen Regulierung von Produktplatzierungen werde zumindest verhindert, dass Europa im internationalen Wettbewerb von Filmproduktionen massiv benachteiligt werde, so Doetz. "Eine zukunftsweisende Neuausrichtung der Richtlinie, die den Rechtsrahmen für die kommenden fünf bis zehn Jahre absteckt, steht damit weiterhin aus. Wir haben aber die Hoffnung, dass sowohl die Kommission als auch der Ministerrat den Ball aufnehmen und sich für weitergehende Änderungen aussprechen werden." 

Syed Kamall/MEP  - Television Without Frontiers passes European Parliament – December 13, 2006

from Syed Kamall/MEP

Product placement has been given the nod by the European Parliament today after MEPs voted on the first reading of the Television Without Frontiers directive. The position the parliament took this lunchtime was a great deal less burdensome than that adopted by the Parliament’s lead culture committee, Syed Kamall, Conservative MEP for London, said. He has been working closely on the dossier to encourage his colleagues to set the conditions that would allow European media to thrive, rather than regulating it into oblivion as some MEPs were planning.

The 'Audio Visual Media Services' directive (dubbed 'Television Without Frontiers'), will regulate media content involving moving pictures, and it is intended to update existing legislation to account for technological advancements which have brought multi-channel TV and online services.

The Parliament’s compromise would allow product placement to be used in broadcasts, but a warning would have to flash up on the screen every 20 minutes saying that products have been placed in the emission.

The Parliament also voted for the ’30 minute rule’, which would allow programmes to hold ad breaks within a show that has a minimum transmission time of 30 minutes. The culture committee was proposing to only allow ad breaks in programmes that were at least 45 minutes long. There are still some concerns as to how this will affect short online transmissions that will not be allowed to carry advertising unless they are 30 minutes long.

The Parliament also voted for a strong ‘country of origin principle’, which would allow channels to use their own national broadcasting rules when broadcasting to other EU countries.

The directive in its current format might still impose regulatory burdens on any European rival to the popular website Youtube.com, but Mr Kamall said this is one area where he will focus his efforts to shift the Parliament’s position ahead of the return of the directive next year.

The European Parliament has co-decision powers over this dossier. The Parliament’s position will now go to the Council of Ministers, which will consider whether or not to accept the Parliament’s amendments. The dossier will then come back to the European Parliament for a second reading. It is likely a great deal of work will now occur behind the scenes to find a compromise before the dossier returns to the Parliament.  

Syed Kamall said:

"Product placement is essential for broadcasters if they are to continue investing in quality programmes. If the EU bans product placement, advertisers would just place their products in American shows that are broadcast back to Europe. The European Parliament has given the green light to the principle of product placement, which is a crucial step and a massive advancement on the ‘we don’t want it because America has it’ approach some MEPs have been taking.

"MEPs are still trying to extend this directive to cover new media services that have yet to fully develop. The directive would impose restrictions on any European rivals to Youtube and may prevent online broadcasters from using advertising on programmes lasting less than 30 minutes. One of my main tasks now will be to point out the damage that could be caused by regulating a media sector that barely exists yet.

"We still have a long way to go if this directive is to help media, rather than hinder it; but at least MEPs aren’t on a totally different wavelength."

Reuters - DAVID SCHLESINGER APPOINTED EDITOR-IN- CHIEF AT REUTERS AS GEERT LINNEBANK MOVES TO NEW ROLE – December 13, 2006

from Sophie Brendel/Reuters 

Reuters has announced that its Editor-in-Chief Geert Linnebank will be moving to a new and broadened role in January 2007. David Schlesinger, currently Global Managing Editor and Linnebank’s deputy, will succeed him.  

In his new role Linnebank will act as Senior Advisor to the Chief Executive on a range of news and content-related areas, including Reuters joint ventures in India and other international strategic opportunities for the company.

He will continue as Chairman of the Reuters Foundation.  In this capacity he will represent the company in its academic initiatives at both the Reuters Institute for the Study of Journalism at Oxford University and the Reuters Digital Vision Programme at  Stanford  University.  His work will also include the planned expansion of the Reuters Foundation journalism training, including initiatives in the Middle East and China. 

Linnebank will also be an advisor to the Reuters Board and will be nominated as the Reuters representative on the board of Independent Television News Limited (ITN). His move comes after almost seven years at the helm of Reuters editorial and follows a brief period of illness, from which he has made a full recovery.

Tom Glocer, Reuters Chief Executive, said: “Geert has led editorial through a period of great change, laying strong new foundations for Reuters continued success. No one has served Reuters journalism better and more faithfully during this period than Geert.  I am particularly glad that I will continue to work closely with Geert and receive his counsel on a variety of issues core to our editorial operation. He will remain an important ambassador for Reuters and its editorial values, particularly in the international arena.”

David Schlesinger, who has been Global Managing Editor and Head of Editorial Operations since 2003, will succeed  Geert Linnebank as Editor-in-Chief from January 2007.  A  U.S. national, he moved to  London in 2004 and has been responsible for managing day-to-day the 2,400 editorial staff in text, television and pictures.  He previously ran editorial in North, Central and South America and was financial editor for the Americas. A Chinese speaker, Schlesinger began his career with Reuters in Hong Kong and ran the company’s  China reporting operations before overseeing editorial in the Americas and then globally from Reuters head office in London.  

Tom Glocer, Reuters Chief Executive, said: “David’s experience as a journalist and editor across three continents makes him particularly well-suited to lead the world’s most successful global news operation. He has steered editorial operations through strategic and structural change, while demonstrating concern and compassion for journalists facing the day-to-day problems of working under difficult and sometimes dangerous conditions. There can be no one better able to build on Geert’s vision and his legacy of integrity and commitment.

“As Managing Editor David has both maintained and strengthened Reuters traditional journalistic standards despite threats, trauma and tragedy. I am delighted to welcome him to a role that has been held by many great journalists, and one that is absolutely central to our entire business.”


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